У поведінці старших дошкільників яскраво виступає зв’язок моральних якостей особистості з інтелектом, пізнавальними інтересами, ставленням до оточуючого світу, діяльності, дорослих, однолітків і самого себе.
У процесі навчання дитина вже може бути стриманою, діяти в інтересах партнера чи групи однолітків, проявляючи при цьому відповідні вольові зусилля. Але ці риси тільки починають формуватися у дитини, тому їх необхідно різнобічно розвивати і закріплювати. Головною у роботі з дитиною залишається така організація життєдіяльності дитини, яка сприятиме досвіду змістовного спілкування, формуванню доброзичливого ставлення до оточуючих. Поряд з цим іде систематизація тих уявлень про норми поведінки, які у дитини вже сформовані. З дітьми цього віку вже доцільно проводити етичні бесіди.
Поведінка дітей цього віку свідчить про те, що поступово відбувається перехід від сприйняття змісту окремих вчинків (добре – погано) до узагальнених понять до добру поведінку. Саме засвоєння етичних понять у системі допомагає старшим дошкільникам розібратися у сутності понять добра, загального блага, справедливості, формує початкове поняття про людську гідність. Вплив моральної свідомості на саморегуляцію поведінки дитини ще незначний, але у цьому віці діти вже в змозі оцінювати як власну поведінку, так і поведінку оточуючих.
Культурно-гігієнічні навички
Удосконалюйте навички особистої охайності дітей, акуратності, культури їжі. Показником їх сформованості культурно-гігієнічних навичок дітей шостого року життя є час, який витрачає дитина на виконання гігієнічні процедури, якість їх виконання, самостійність дитини.
Умивання. Продовжуйте накопичувати уявлення дітей про здоров’я та здоровий спосіб життя, значенні гігієнічних процедур, загартування, занять спортом, ранкової гімнастики, активного перебування на свіжому повітрі для укріплення здоров’я.
Догляд за речами, іграшками. Дитина повинна уміти самостійно, лише за окремими випадками нагадування дорослого, слідкувати за своїми речами та іграшками, приводити їх у порядок, охайно складати, підтримувати порядок протягом тривалого часу. Знати, що завершивши дії з іграшками, чи повернувшись з прогулянки, слід поскладати свої речі, привести їх до того вигляду, який вимагається, і лише потім переходити до наступної діяльності.
Культура їжі. Закріплюйте навички культури їжі, сформовані на попередніх вікових етапах. Привчайте дитину красиво сидіти за столом, не поспішати під час їжі, не пустувати, не сміятися, доїдати страву до кінця, слідкувати за чистотою столу та одягу під час їжі, дякувати за їжу. Починайте залучати дітей до процесу підготовки до прийому їжі та прибирання після цього: накривати на стіл, ставити тарілки, чашки, розкладати ложки та виделки, викладати хліб на тарілку, розкладати серветки, прибирати посуд тощо. Формуйте розуміння дітьми значення прийому їжі для нормального функціонування організму та, здоров’я людини.
Культура діяльності
Формування звички жити за режимом. Формуйте у дітей уявлення про гігієнічні основи організації діяльності (необхідності прокидатися і лягати спати в один і той саме час, перебувати у достатньо освітленому приміщенні, свіжому повітрі, правильному положенні тіла під час сидіння, стояння тощо).
Знайомте дітей з правилами безпечної поведінки. Давайте відомості про окремі можливі травмуючи ситуації, важливості збереження органів чуття (зору, слуху), деяких прийомах надання першої допомоги у випадку травмування (забиття, поріз), правила поведінки у суспільстві у випадку захворювання (під час кашлю, чихання прикривати рота хустинкою, відвертатися, не користуватися загальним посудом), про деякі правила догляду за хворим (не шуміти, виконувати прохання, пропонувати чай, подати грілку, градусник тощо).
Читання казки. Продовжують формувати культуру слухача. Привчають дітей сидіти спокійно, уважно слухати казку, відповідно реагуючи на події, що в ній відбуваються, закріплюють уміння не розмовляти, не коментувати читача чи події. Після завершення читання продовжують вчити дітей відповідати на запитання дорослого, уміти переказувати зміст, робити певні узагальнення та висновки.
Ігрова діяльність та праця. Дітей вчать доглядати за взуттям та одягом, опановуючи прийоми їх чистки, формують уміння пришивання ґудзиків. Також вихованців привчають допомагати молодших дітям приводити себе у порядок, охайно складати речі, слідкувати за своїм зовнішнім виглядом.
У старшому дошкільному віці діти беруть участь у всьому розмаїтті ігор: сюжетно-рольових, будівельно-конструктивних, режисерських, театральних, іграх-драматизаціях, народних, хороводних, розвивальних, іграх з готовим сюжетом та правилами, рухливих іграх, спортивних розвагах та іграх-експериментуваннях. Головна мета дорослого – узагальнювати ігровий досвід кожної дитини, впливаючи на розвиток старшого дошкільника. Дорослому слід попіклуватися про створення умов для активної, самостійної, творчої ігрової діяльності вихованців.
Культура спілкування
У вихованців продовжують формувати повагу до оточуючих, доброзичливість, вольові якості.
З дорослими. У дітей продовжують виховувати повагу до близьких та рідних, почуття близькості з вихователем, усвідомлене прагнення порадувати старших добрими вчинками, бажання бути корисним для оточуючих. Також у дітей формують уміння підкорятися вимогам дорослих, у своїх вчинках наслідувати позитивну поведінку хороших людей, літературних персонажів тощо. Продовжуємо та закріплюємо уміння дітей звертатися до дорослих на ім’я та по батькові.
Дітей вчать з допомогою дорослих у нових умовах, або самостійно у звичних умовах обирати правильну лінію поведінки відносно дорослих людей різного віку: проявляти повагу, турботу, чуйність, доброзичливість, бажання виконати доручення. Також діти повинні опанувати умінням реагувати на оцінку поведінки з боку дорослих, розуміти слова, що характеризують моральну сторону поведінки.
З однолітками. У дітей шостого року життя виховують стриманість поведінки у колективі однолітків, уміння налагоджувати позитивні взаємини, вирішувати конфлікти, домовлятися про спільні дії, організовувати ігри тощо. Вчать помічати стан однолітків, співчувати їм, виявляти бажання допомогти, підтримати.
У дошкільників розвивають уміння з допомогою дорослого або самостійно об’єднуватися для ігор або іншої діяльності, визначати хід, розподіляти обов’язки, оцінювати наслідки, проявляти наполегливість, не перекладати обов’язки на інших. Також вчать дотримуватися встановленого порядку поведінки, регулювати свою активність: дотримуватися черги, враховувати права інших (дорослих та дітей).
|